livsstilsandring

Dag 22 - måndag 2/7 -12

Kategori: Allmänt

 
 
Veckans resultat blev blygsamma -1 hekto. Total viktminskning från start är nu: -2 kg, fördelat på 3 veckor.
 
Men bättre med ett minus, eller helt stillastående, än ett plus!  och slår man ut det på 3 veckor så blir viktminskningen per vecka drygt 0,5 kg vilket är godkänt - så jag är nöjd! 
 
Motivationen svajar ju; men tur då att jag gjorde mitt första besök hos dietisten idag. Det tankade upp min motivation rejält!
 
Vi pratade om hur mina matvanor ser ut idag; och jag fick tips om vilka förändringar jag bör göra, vilka livsmedel jag ska välja. Nyckelshålsmärkta varor är vad jag ska gå på. Jag fick även en broschyr med matförslag för 1500 kcal/dag.
 
Den innehöll bl a olika frukostförslag och då med exakta mått o mängder. Precis vad jag behöver! Jag behöver lära mig hur normala måltidsstorlekar är. Fick också en broschyr på Livsmedel/bra mat som man kan äta mer av samt "Se-upp-med/ät-mindre-av-livsmedel".
 
Fick också väga mig där och precis som på hemmavågen så skiljde det cirka 2 kg på deras våg mot när jag var på läkarbesöket den 10 juni.
 
Så nu ska jag alltså successivt gå över till nyckelhålsmärkta produkter, minska saltmängden i matlagningen, följa matförslaget på 1500 kcal/dag. Sedan har jag återbesök den 10 augusti. Det känns riktigt bra att jag får gå där flera gånger så jag får stöttning på vägen.
 
En utmaning för mig blir att gå över från smaksatt fil/yogurt till naturell fil/yougurt. Men jag fick tips om att lägga i frusna/färska bär för att smaksätta, samt fick tips om några nya flingor på marknaden:
 
 
Nyttiga och nyckelhålsmärkta, men ändå godare än andra likvärdiga flingor eftersom de inte är helt osötade, utan sötade inom gränsen för Livsmedelsverkets rekommendationer.
 
Det här blir nog bra. Känner mig så peppad efter dagens besök!
 
Gäller bara att hålla mig i skinnet nu när vi snart ska till Dorotea. Brukar bli mycket fikande den veckan eftersom det är många man hälsar på ;-)
 
Får se om jag lägger ut någon vikt här då, eftersom det är en annan våg och det kan skilja sig en aning mellan olika vågar. Men kika gärna in här...man vet aldrig när jag uppdaterar ;-)
 
KRAM på er och tack för Ert pepp och stöd!!
 
 

Kommentarer

  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Åhh så bra att dietisten gav en knuff i ryggen å du fick mer pepp!!! Hejja, å minus är toppen ju, oavsett storlek!!! Har tränat i morse igen, å passade på att boka tider för ons, tors å fredag med, så nu kan jag inte slingra mig undan träningen på samma sätt ;-P Äter förresten ofta naturell lättfil med frusna blåbär, kalasgott :-D KRAM KRAM

    2012-07-03 | 09:13:20
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se
  • Lisa säger:

    Bra jobbat.
    Livsstilsändringar tar tid. Ta ett steg i taget så ska du se att det går bra.
    Kram Lisa

    2012-07-03 | 09:52:30
    Bloggadress: http://angestdjavulen.blogspot.se/
  • Nina säger:

    Jätte bra ju! Och gud så bra med lite mat coaching. Skulle jag med behöva! Vill ju inte gå på herbalife hur länge som helst!
    Du gör det jätte bra. Och va ståndaktiga när du kommer hem och fika inte hos alla. Ta en kopp te/kaffe. Å ta med en frukt. Jag fikar ytterst sällan när jag hälsar på nån och dom är så förstående! Å inga björnar i sikte runt sjön, du kan gå där! Ingen fara =) Önskar dig en bra onsdag! Vi ska på tre års kalas =)
    Kramar och peppning kommer här!!!

    2012-07-04 | 07:23:00
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se

Kommentera inlägget här: