livsstilsandring

Dag 1 - måndag 11/6 - 12

Kategori: Allmänt


Läkaren ringde aldrig idag. Hon ringer väl antagligen imorgon; men annars så ska jag ju på blodtryckskontroll nr 1 imorgon, så jag får kanske höra provsvaren då.


I morse vägde jag in mig, samt mätte midjan. Måndagar blir väg- och mätdag, och då lägger jag ut resultatet i denna blogg.


Gårdagen var en riktig prövning. Det är skrämmande vad sockerberoende jag är! Jag var så sugen på godis, och det klingade inte av förrän fram emot kvällen.


Idag och ikväll har det faktiskt gått mycket bättre. Har försökt äta något var 3:e timme och på så sätt försökt hålla en jämn blodsockerbalans:


Frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål i form av en hallonsmothie på mjölk, vaniljyougurt och hallon. Det var mumma det; perfekt när sötsuget sätter in. Frukt hjälper nämligen inte så jättebra när jag blir så där vansinnigt sötsugen; så då blir olika goda smoothisar räddaren i nöden :) Tar en Finn crisp innan jag lägger mig om jag är hungrig.


Tog en 35-40 minuters powerwalk på förmiddagen. Nåja; powerwalk i mina mått räknat iallafall ;-) Men jag kan lova att jag knatar på det bästa jag kan, pulsen går upp och jag svettas :))


Ska hålla mig till den här tiden tills jag byggt upp lite kondition, den är inte den bästa nämligen. Sedan utökar jag tiden successivt tänkte jag.


Idag har jag oxå beställt måltidsmåtten på Apotekets hemsida. När jag vill ha något så vill jag ha det direkt; och när inte Apoteket fått hem det idag heller så beställde jag istället så får jag det imorgon el övermorgon.


Ska också införskaffa en Mp3 så jag får lite musik alt ljudbok i öronen; blir nog roligare att promenera då :)

Kommentarer

  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Hejja hejja!!! Ska bli skoj att följa din resa mot bättre hälsa å mående <3 Ett tips är att ladda ner nrj eller rix fm apparna i mobilen, då kan du knata till musik som peppar :-D Det fungerar för mig! Och kesella räddar mig då sötsuget sätter in, kesella hallon å nu den nya citrus tillsammans med fruktsallad är toppen! Känns riktigt lyxigt ;-D Dock följer jag inte någon diet utan äter allt som familjen äter, så pizza och godis slinker ner på helgerna precis som förr, här fokuseras endast på motion å det fungerar bra för mig. Givet försöker jag avstå socker och onyttigheter på veckorna, men ingen katastrof eller jordens undergång om man tillar dit, då får jag gå en pw extra den dagen istället ;-P KRAM!

    2012-06-12 | 15:20:08
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Nina säger:

    Ska bli jätte kul att få följa dig på din resa till hälsosammare liv.

    Har alltid haft jätte bra prover. Å det är jag glad för. Men som du skriver så kan dåliga provresultat puscha en att göra en förändring!



    Du är väldigt klok i ditt resonemang! Mindre portioner och mellanmål är melodin! Å motion på det!



    Jag är i en svacka och måste nog ta å försöka komma ur den illa kvickt. Känner mig, buhu, jag är ett fettso å kommer alltid va! Fula fula jag klarar ingenting!

    Väldigt dumma tankar, men dom finns där ändå!



    Hejjar på dig!!!

    Kramar

    2012-06-12 | 18:38:15
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/

Kommentera inlägget här: