livsstilsandring

Dag 4 - 14/6 -12

Kategori: Allmänt

Känner mig riktigt stolt över mig själv som nu klarat fem dagar utan en droppe läsk, inte en bit godis eller snacks. Har tagit powerwalks á la moi varje morgon, och det så att svetten lackar och hjärtat bankar!


Suget har kommit och gått, speciellt på kvällarna, men i det stora hela tycker jag att det går riktigt bra faktiskt. Jag är noga med att äta frukost, lunch, middag samt mellanmål så att det går högst ett par timmar innan jag petar i mig något, om så bara en frukt. Vill undvika att låta det gå för lång tid så blodsockret ska falla för mycket och sötbegäret sätta in.


Har fått måltidsmåtten nu, som jag skrev om i ett tidigare inlägg..och oj vad nöjd jag är med dem! Har använt dem till lunch och middag i två dagar nu och jag som var rädd att det skulle bli för små portioner, har nu upptäckt att det var en högst normal portion; och med grönsakerna på tallriken så är det faktiskt fullt :) Känns bra att veta att jag nu äter en normalstor, välbalanserad portion anpassad för kvinnor. Gäller ju sen att inte ta om, även om det är favoriträtten :) Jag blir normalmätt och inte övermätt som tidigare; vilket gör att jag känner att jag är piggare och mår bättre.


En sak till jag börjat med; är att äta sakta. Tugga ordentligt, känna smakerna,  och ta tid på mig så jag känner när mättnaden infinner sig. Har haft en tendens att äta för fort och då blir det ju lätt för mycket.


Min läkare ringde igår, och resten av proverna såg bra ut. Ska få kolla om mitt blodsocker om 2-3 månader; och då hoppas jag att det blivit lägre och att mitt nya hälsosammare liv gett resultat. Om jag nu klarar det denna gång; men förutsättningarna är större nu faktiskt.


Var på blodtryckskontroll i tisdags och nu låg det på 160/100 efter en stunds vila. Undertrycket är ju viktigast och då kan vi ju konstatera att det är lägre än det 105 som det låg på veckan innan. Ska kolla det två gånger till.


Jo, läkaren erbjöd mig remiss till dietist oxå och det tackade jag givetvis ja till! Hoppas man får komma dit utan alltför stor väntetid!


Nu står helgen för dörren; och därmed är det tillåtet med lite godsaker fredag o lördag - utmaningen då blir att äta med måtta och inte moffa i mig som jag gjort tidigare!


Om jag inte skriver tidigare så blir nästa inlägg på måndag! Då kommer första resultatet på vikt och midjemått!


Trevlig helg!


Kommentarer

  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Hejja hejja dig!!! Klart du KLARAR det, du har ju toppen incitament, din hälsa å få finans för O så länge som möjligt ;-) Å att äta normalt och framförallt sakta har hjälpt mig enormt, äter ju so mdu vanlig mat, ingen diet eller specialkost å har trots att jag itne tränat den sista veckan ändå tappat nästan ett kg, så det ger resultat!!! KRAM

    2012-06-15 | 08:34:14
  • Elise säger:

    du är suuuperduktig, har läst dina inlägg och känner mig sporrad att följa ditt exempel, måååste ner NU!

    2012-06-16 | 17:56:40

Kommentera inlägget här: