livsstilsandring

Livsstilsförändring

Kategori: Allmänt

Igår var jag till vårdcentralen och lämnade en hel drös med prover; bl a fasteblodsocker.


Fasteblodsockret fick jag höra direkt vad det var; och det var 6,9. Får inte vara över 6.0!!


Jag kan säga att jag ändrade livsstil där och då! Motivationen har jag väntat och väntat på, men den har aldrig infunnit sig. Tycker alldeles för mycket om livets goda och så är jag i sanningens namn väldans lat på att motionera.


Jag har varit bortskämd med att ha fått varit frisk hittills i mitt liv, men nu har kroppen alltså börjat protestera. Den vill inte vara med längre. Jag måste alltså göra något åt det, för jag vill leva i många år till och se min dotter växa upp, uppleva eventuella barnbarn o s v...


Så jag vet inte om jag egentligen borde vara tacksam över det negativa provet?? För de där siffrorna skrämde skiten ur mig! Dessutom var blodtrycket också lite för högt, 150/105, och resten av alla prover vet jag inte ännu för min läkare ska ringa till mig på måndag eller tisdag och meddela det.


Men tack vare att jag blev ordentligt uppskrämd så har jag gett mig f-n på att ändra livsstil! Jag har gett mig den på att försöka få ner de där dåliga siffrorna genom att motionera mera; jag börjar med dagliga 30-minuters-promenader - samt börja äta bättre.

Jag tänker inte ta till någon krånglig diet, utan helt enkelt äta regelbundna måltider som jag alltid gjort - men den stora skillnaden till en början blir att jag minskar på storleken på portionerna (har en tendens att överäta, särskilt om det är något jag tycker om), inget godis, chips, läsk på veckorna. Däremot får jag smaka av det på helgen, men i måttlig mängd.


Ja kort sagt så ska jag gå efter måttot: "Du kan äta Allt, men inte Alltid".


Igår var jag runt på fem olika apotek och jagade den här grejen:




Måltidsmåttet, som finns för både män och kvinnor. Men på varje apotek så var det tomt på den kvinnliga uppsättningen minsann...snacka om sur jag blev när jag lagt ner så mkt tid på att åka runt till olika apotek.

De är sjukt dyra: 199 kr (!!), men jag frågade apotekspersonalen om de visste om måtten hade någon bevisad effekt, och då sade hon att det faktiskt varit en kund som kommit in och berättat att hon gått ner 24 kg i vikt sedan hon började mäta upp sina portioner med hjälp av måtten! ..och egentligen; vad är 199 kr, när man utan att blinka handlar godis, läsk o andra onyttigheter för minst den summan varje månad??  Ganska konstigt egentligen att man reagerar så mycket för höga priser på bra saker, när man utan att blinka handlar en massa skit??


Värt att prova tycker jag!


På måndag el tisdag skulle de få hem fler, så då ska jag skynda mig innan de tar slut!


Tycker det verkar helt perfekt för att lära sig hur stor en normal portion är. Jag har ju överätit alldeles för länge, så just det att veta hur stor en normal portion är, tycker jag är svårt.



Det som händer på måndag är:


Invägning samt midjemått. Så måndagen därpå får ni veta resultatet i denna blogg.


Sedan så väntar jag då på telefonsamtalet från läkaren för att höra resten av provsvaren, samt höra vad som händer nu efter det förhöjda blodsocker-svaret. Mera prover blir det definitivt. Jag ska också gå och kolla blodtrycket hos sköterska en gång i veckan i 3 veckor.


Tur att jag har så många bloggvänner som tränar och står i som kan stötta och inspirera mig :) och vill ni följa mig så går ni bara in på min vanliga blogg, för där kommer jag att länka hit när jag skriver om vikten el andra känsliga saker.


Trevlig helg på er!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: